Nejlepší motivace

Nejlepší motivace, jak již věděli naši předci, je z dobře udělaná práce. V moderním světě na to často zapomínáme a zkoušíme motivovat lidi různými bonusy jako jsou dárky, peníze, růst v kariérním žebříčku. Zdánlivě to může fungovat, ale většina takových motivátorů jsou vlastně “demotivátory“. Tedy, když máte nedostatek peněz, cítíte se zneuznaně, nedostatečně ocenění, ať už penězi nebo pozicí, tyto faktory výrazně přispívají k vaší demotivaci. Když ale máte peněz dost, cítíte se ocenění okolím, máte pozici, kterou považujete za přiměřenou vaší práci a schopnostem, ani velkým přidáním platu, ani skokem o dva stupně v kariérním žebříčku větší motivace nedosáhnete. Krátkodobě budete mít radost, ale ta většinou rychle vyprchá. Naopak, vznikne-li u vás pocit, že odměna nebyla zasloužená, dlouhodobě demotivuje. Stejně jako úplatek.

Jak tedy motivovat zaměstnance? Dát jejich práci smysl, ukázat jim, že někomu pomohli, že dělali něco smysluplného, že pomohli změnit svět. Je to úplně jiný druh uspokojení, než přidání na výplatní pásce. Scrum je úspěšný právě proto, že vrací život do procesně orientovaných firem. Vrací jim smysl jejich existence. Přivádí zákazníka do týmu a pomáhá jim znovu definovat hodnotu, kterou jim firmy a jejich produkty přináší. A pravidelný feedback od zákazníků se transformuje na sílu, která zpětně pohání lidi vymýšlet ještě lepší řešení problémů zákazníků a posiluje jejich motivaci a dobrý pocit z úspěchu.

Když už uvažujete o něčem hmotném, co byste dali zaměstnancům, abyste posílili jejich sounáležitost s firmou, dejte jim zážitek. Existuje mnoho studií na dané téma. Co motivuje víc? 20.000 jako prémie k platu, nebo víkendový pobyt na zajímavém místě ve stejné hodnotě pro rodinu? Na to první si již za měsíc nevzpomenete. To druhé zůstane ve vzpomínkách nejen vás, ale i rodiny, a bude působit daleko větší silou než libovolné peníze. Má to jeden háček, když se zeptáte zaměstnanců, budou volit peníze. S tím, že si za ně koupí co potřebují, a že sami nejlépe vědí, co je baví. Zdá se to logické, ale bohužel to nepůsobí tak, jako když dostanou něco extra, něco, co by si sami nikdy nekoupili. Jako firma bych tedy vždy volila zážitek. Na závěr, žádné poukázky na fitness ani kulturu ani dovolenou to nenahradí. Něco v tom, co dělají úspěšné firmy jinak, je skryto v osobní vazbě. Unikátnosti. Vytvoření zážitku na míru. Je to něco jako když kupujete nejlepšímu kamarádovi dárek k narozeninám. Taky mu nedáte v obálce peníze, ani gastroturku, ale koupíte něco, co ocení. Že to stojí čas? No jo, stojí. Ale záleží vám opravdu na zaměstnancích, nebo si jen chcete odškrtnout, že jste něco udělali pro jejich motivaci?

 


Zuzana Šochová - The Great ScrumMaster:#ScrumMasterWayNaučte se, jak transformovat firmy, měnit firemní kulturu a leadership pomocí Agilního & Enterprise Koučinku. Podívejte se na vypsaná školení zaměřených na Agile a Scrum na Sochova.cz. Pořiďte si kopii populární knihy The Great ScrumMaster: #ScrumMasterWay, Skvělý ScrumMaster #ScrumMasterWay nebo Agilní Metody Řízení Projektů.