Poslední dobou dostávám hodně otázek na to, jak má fungovat architektura v Agilních týmech. Čistý Scrum roli architekta nemá. Mluví o samoorganizujících se zastupitelných týmech. Když to škálujeme dál, tak se mluví o Scrum of Scrums. Ale architekti nikde. To ale neznamená, že nejsou potřeba.
Jak to tedy vypadá v jednoduchém případě jeden Product Owner, jeden produkt, jeden Scrum tým. Tam je architekt součástí týmu. Je to zkušený vývojář, který se dívá dopředu na celý produkt a pomáhá týmu zvolit takové řešení, které vyhovuje celkové vizi produktu. A protože Scrum má pravidlo, že tým pomáhá Product Ownerovi, pak takový architekt spolupracuje s Product Ownerem na tvorbě Backlogu. Pomáhá mu odstraňovat rizika, dodefinovává akceptační kriteria.
Když to škálujeme na větší produkty, kde je více týmů, pak obvykle máme dva typy architektů. Jednoho – ‘velkého‘ – který je na úrovni celého produktu a stanovuje pro týmy takzvanou runway, v rámci které by se měli držet. Takový architekt je součástí týmu Product Ownera a dívá se spolu s ním klidně i několik let dopředu. Zároveň v každém týmu je takový ‘menší‘ architekt, který týmu pomáhá porozumět dané architektonické runway a dělat v rámci ní každodenní drobná rozhodnutí. Všichni tito architekti jsou samozřejmě v častém kontaktu a společně definují architekturu produktu. Jedna z dobrých best practices je, že na takovýchto velkých projektech dělají týmy nejen review mezi sebou, ale věci zrevidované v rámci týmu posílají na takzvané architecture review ‘velkému‘ architektovi. Ten samozřejmě neprochází v detailu všechny změny, ale dává pozor, aby změny byly konzistentní a odpovídaly dané architektonické runway.
No a jestli chcete o Agilní architektuře vědět víc, přihlaste se na workshop “Architecture with Agility“ který vede Kevlin Henney před konferencí Agile Prague 2014, v pátek 12. září. Nebo na konferenci samotnou 15.-16. září, kde jedna z keynote, kterou přednese Peter Eeles, je na téma “Architecture, Agile and DevOps“.
A co o workshopu píše Kevlin?
- I will be covering the following topics during the day:
- Defining software architecture as a service to the business
- The relationship between development process and software architecture
- The relationship between architecture and development teams and practices
- The importance of code habitability
- Empirical processes and architectural decisions as hypotheses
- The Worse Is Better approach versus the up-front approach to architecture
- Dealing with uncertainty and change, and using uncertainty and change to define the architecture
- Architectural properties and requirements
- Different architectural styles and patterns and their trade-offs
- Identifying and managing technical debt
- Refactoring, rewriting and re-engineering
- Decoupling and dependency management
Naučte se, jak transformovat firmy, měnit firemní kulturu a leadership pomocí Agilního & Enterprise Koučinku. Podívejte se na vypsaná školení zaměřených na Agile a Scrum na Sochova.cz. Pořiďte si kopii populární knihy The Great ScrumMaster: #ScrumMasterWay, Skvělý ScrumMaster #ScrumMasterWay, Agilní lídr: Využití síly vlivu nebo Agilní Metody Řízení Projektů.