Minule jsem slíbila, že příště poradím, jak by měl vypadat správný Scrum Board, tedy Scrumová tabule. Nic složitého. Základ je, že použít můžete úplně cokoliv. Tabuli, stěnu, skříň, sklo. Nic sofistikovaného. Stačí tři sloupce: Sprint Backlog, In Progress, Done. Tedy to co máte dělat, na čem zrovna pracujete a co už je dokončené. Více sloupců je kontraproduktivní a často v psychologické rovině naopak omezuje týmovou spolupráci. Začínající týmy často používají místo in progress sloupce jako code, test, review, apod. Tím se však jen zuby nehty snaží držet toho, jak pracovaly před agilem. Pochopitelné, ale o moc dál nás to neposune.
Z tabule by mělo být i koutkem oka pro náhodné kolemjdoucí vidět
– jestli tým stihne práci dokončit nebo ne,
– kdo na čem zrovna pracuje,
– a co konkrétně ještě zbývá k dokončení jednotlivých User Stories.
Jestli vám něco z toho chybí, změňte to. Když máte tabuli na papíru, je to snadné a jakákoli změna nezabere víc než pár minut. Můžete argumentovat, že je lepší mít nástroj, ale to pro tabuli rozhodně neplatí.
* Tým se podle takové tabule orientuje, všichni by se v ní tedy měli vyznat. Použít můžete různé barvy pro různé typy aktivit, červeně zvýraznit blokace, klidně i se jménem, na koho že to čekáme.
* Ideální je organizovat User Stories do řádek tak, aby bylo vidět kolik tásků je již hotovo, kolik je rozpracováno a kolik zbývá dokončit.
* Udělejte si pro jednotlivé členy týmu avatara (ideálně jednoho, protože stejně chcete limitovat work in progress a jeden člověk by tak mohl pracovat jen na jednom tásku), ať na první pohled vidíme, kdo na čem zrovna pracuje.
A tady je pár fotek tabulí, které můžu doporučit pro inspiraci:
Kreativitě se meze nekladou :), je to jen na vás. Takže se můžete podívat, jak v týmech vypadají další tabule. Ne všichni tady dodržují výše popsané principy, ale i tak mohou být dobrým zdrojem inspirace.
A na závěr, na tabuli můžete mít klidně celý Backlog, jako měl jeden krásný startup sídlící v samém srdci NYC. Ti byli opravdu agilní. Celou duší. Vlastně jsem nikdy neviděla lepší agilní kulturu. Tam bych jednou chtěla pracovat 🙂
Naučte se, jak transformovat firmy, měnit firemní kulturu a leadership pomocí Agilního & Enterprise Koučinku. Podívejte se na vypsaná školení zaměřených na Agile a Scrum na Sochova.cz. Pořiďte si kopii populární knihy The Great ScrumMaster: #ScrumMasterWay, Skvělý ScrumMaster #ScrumMasterWay, Agilní lídr: Využití síly vlivu nebo Agilní Metody Řízení Projektů.
Super 🙂 Nemate nejakou fotku, jak to resi distribuovane tymy? Napr. pulka lidi v Praze a druha v jinem meste?
Jak řešíte zálohování a logování historie?
:o)
Ono je spise otazkou, jestli je ta distibuovanost potreba. V praxi se ukazuje ze casto ne a ze je bud distribuovany jen PO, nebo jdou udelat tymy pracujici na stejnem produktu na kazde lokaci. Ale kdybychom uz rekli ze to nutne je, pak vam nezbyde nez nejaky nastroj v nejake podobe pouzit. Cim snazsi a flexibilnjsi tim lepsi. My meli Excel a Mantis…
Predpokladam ze se bavime o zdrojacich – ty jsou v nejakem CVS, SVN, GIT… a klidne mohou mit v commitu cislo US. A samotne US take nekde mate. Treba v Excelu, nebo jinek (lepsim) systemu… nic vic potreba neni. ALe nekdy jeste o nastrojich na backlog neco napisu. 🙂
len na ilustraciu ze fantazi sa medze nekladu 🙂
http://imgur.com/BDmeVAf
Me se osvedcilo mit na boardu:
TO DO
In Progress
To Verify
DONE
chci se ale zeptat jestli nekd pouziva nejake webovy board jelikoz mam team v 26 zemich sveta a klasicke postITy se tady nejak nedaji dobre pouzit …
S tabulema je to problem. Spousta firem je zkousi implementovat a obvykle maji jeden problem – nejsou prehledne… takze je nakonec nejlepsi misto tabule vzit obycejny browse a custom filtery.
Me se jinak libi trello a pro mensi projekty ho pouzivam.