Agile and Lean, Scrum, Kanban, XP @ Business

Zuzi's blog header image 2

Scrum a virtuální týmy

18. 12. 2008 · 3 Comments

Scrum

Máte ve Vaší firmě týmy v různých lokalitách? A dokonce v různých časových pásmech? Nebo využíváte pro práci často externisty? Dá se tedy Scrum který je přímo postavený na psychologii týmové spolupráce a kooperace, intenzivní komunikaci a sdílení informací použít v takto distribuovaném prostředí? Ano, ale přinese to s sebou spoustu obtíží, které byste nemuseli řešit v případě týmu pracujícím v jedné kanceláři.

Podle povahy distribuovanosti týmů či jednotlivců je třeba zvolit vhodnou strategii. Máte-li na každém geografickém místě alespoň minimální počet lidí, ze kterých můžete udělat separátní tým, určitě ho udělejte. Overhead spojený s organizováním více týmů které nejsou na stejném místě se tak minimalizuje. Obzvláště budou-li současně týmy v jiném časovém pásmu. Jednotlivé týmy potom žijí relativně samostatný Sprint cyklus a počet dotazů na členy jiných týmů se minimalizuje na rozumné množství. Tým si obvykle poradí sám. Jediná synchronizace, která je třeba je v rámci pre-planning meetingů, prezentací výsledků Sprintu a Customer Dema. Ty můžete dělat buď osobně, nejsou-li týmy moc daleko od sebe, nebo po telefonu. Použití nějakého systému pro online meetingy (WebEx) a webkamery komunikaci výrazně usnadní. Vedete-li takový vzdálený tým, naplánujte si pravidelné meetingy, kde prodiskutujete status, případné problémy a udržíte aktivní komunikaci. Je-li toho k diskuzi méně, meeting nemusí trvat déle než pár minut.

Není-li možné týmy separovat podle geografické lokality a projekt vyžaduje intenzivní spolupráci takto distribuovaných skupinek, nezbývá než velmi striktně nastavit formální komunikaci. Organizace pre-planning meetingu a vyhodnocení Sprintu bude samozřejmě stejná jako v předchozím případě. Navíc musíte podobným způsobem zorganizovat planning meeting. Použití WebExu a webkamery je v tom případě v podstatě nutné. To ale není vše. Online musíte udělat i každodenní Scrum meetingy. Udržet takový Scrum meeting efektivní je řádově horší než když se lidé vzájemně vidí. Ale jde to. Dalším střípkem do mozaiky bude online konference celého týmu v nějakém messenger systému (Skype). Tímto kanálem se v podstatě simuluje běžná konverzace, kdy se chcete kolegy zeptat na radu. Takové Osmotická komunikace ve stylu Web2.0. Funguje to celé velice dobře, ale asi by se taková organizace špatně stavěla z lidí, co si nikdy nezkusili pravou týmovou práci. Tedy jinými slovy dobrý a zkušený tým může takto pracovat efektivně i s malým časovým překryvem (Evropa/USA). Jednotlivce, co nejsou týmovými hráči, budete těžko v takovém prostředí učit co to je tým a jak se v něm chovat.

Posledním případem jsou externisti, pracující většinu času z domova. Obecně si myslím, že z takových externistů tým nepostavíte. Nabírala bych je na samostatnou práci, kde není potřeba časté synchronizace. Chcete-li z nějakého důvodu navenek vypadat jako že je to tým pracující podle Scrum metod (burndown na výstupu), asi je možné každému externistovi připravit plán, a na konci Sprintu kontrolovat jak na tom každý z externistů je. Z toho si složíte Burndown, a jste kompatibilní se zbytkem organizace, pracující týmově, plně podle Scrum metod. To ale používáte jen skořápku navenek, jen jednu metriku. Scrum je o spolupráci v týmu, ne o práci jednotlivců. Teoreticky by bylo možné použít principy z předchozího odstavce, ale nějak si to v praxi neumím moc představit. Asi by to přineslo příliš overheadu pro projekt managera, a nemyslím, že by to přineslo nějaký pozitivní efekt, co se produktivity týče.

Samozřejmě, možné jsou všechny kombinace výše zmíněných postupů. Mám osobní zkušenosti z organizací prvních dvou případů, a nestojí to příliš energie navíc. Obecně je dobré mít na každém geografickém místě jednu kontaktní osobu, zodpovědnou za hladkou komunikaci. Je poměrně těžké honit po telefonu člověka na druhé straně zeměkoule. Jednou ještě nedorazil, pak je na kafi, příště na meetingu. Online messenger systémy pomůžou statusem, ale možnost kontaktovat někoho na druhé straně je často k nezaplacení.

 


Zuzana Šochová - The Great ScrumMaster:#ScrumMasterWayNaučte se, jak transformovat firmy, měnit firemní kulturu a leadership pomocí Agilního & Enterprise Koučinku. Podívejte se na vypsaná školení zaměřených na Agile a Scrum na Sochova.cz. Pořiďte si kopii populární knihy The Great ScrumMaster: #ScrumMasterWay nebo Agilní Metody Řízení Projektů.


 

Tags: ···

3 responses so far ↓

  • 1 Štěpán // Jan 8, 2009 at 11:55 am

    Měli bychom začít používat Scrum pro týmy ve Státech a v Brně, časový rozdíl 6 hodin. Tak jsem velmi, velmi zvědavý…

  • 2 zuzi // Jan 8, 2009 at 1:40 pm

    Preji hodne stesti. Vse stoji na komunikaci. nebojte se toho mit ji hodne castou. Zvlast na zacatku. Kdybyste potreboval nejakou radu tak se klidne ozvete. :)

  • 3 Štěpán // Feb 2, 2009 at 3:08 pm

    Po třech týdnech používání jsou tu první poznatky a zkušenosti. Oba geograficky rozdělené týmy jsou řízeny jako jeden, denní status meetingy máme společně a to o půl čtvrté našeho času. Tedy pro nás odpoledne, pro ně dopoledne. Ze začátku byl trošku problém s dochvilností, ale to se záhy zlepšilo. Skype i WebEx občas zlobí a tak teď raději voláme raději o 5-10 minut dříve.

    Bohužel nejsme schopni udržet maximální délku, takže teď statusujeme cca půl hodiny. Základní 3 otázky (co jsem dělal, co budu dělat, co mi brání) obvykle spustí debatu kdo by mohl pomoci a jak (pokud už někdo dělal něco podobného), případně neznalí chtějí nějaké vysvětlení, aby byli víc v obraze. Bylo by asi určitě lepší toto řešit až osobně po meetingu, ale tohle aspoň udržuje přehled teamu a zvyšuje komunikaci (a to má vliv na úroveň vztahů). Délku meetingu se nám snad podaří po rozjetí zkrátit.

    Pozitiva: lepší komunikace, k odhalení problému dojde podstatně dřív.

    Negativa: délka, často má tento meeting tendenci “nutit” do práce, přesčasy apod.

    Podobu meetingu ovlivňuje manažer ve Státech a vše budeme ještě dále řešit.