Agilní metody řízení projektů – 6. Agile v HR.

Šestý díl mé video minisérie “Agilní metody řízeni projektů“ se věnuje modernímu HR (Human Resources). Zde se dozvíte, jak na moderní HR a personalistiku, což v mém pojetí znamená Agilní HR. Podíváme se, jak se mění přístup k pozicím, náborům nových zaměstnanců a performance review.

Další díl: 7. Agile v marketingu.
Předchozí díl: 5. Agile v IT.

Agilní metody řízení projektů – 5. Agile v IT.

Pátý díl mé video minisérie “Agilní metody řízeni projektů“ se věnuje IT. Překvapení? Možná trochu jo – Agilní přístup má většina lidí spojen s IT, ale to už dávno neplatí. Business Agility, jeden z buzzwordů co teď hýbe Agilním světem, je toho důkazem. Ale já se zde naopak vracím ke kořenům, kde Agile vznikl. Dozvíte se, jaké jsou praktiky Extreme Programmingu a jak zlepšit práci na IT projektech.

Další díl: 6. Agile v HR.
Předchozí díl: 4. Co je to Kanban?

Design Thinking

Nedávno se mě někdo ptal co má společného Agile a Design Thinking, tak se na to pojďme podívat. Takže co to je Design Thinking? Framework pro řešení komplexních problémů. Přišel z oblasti designu a primárně cílil na designové týmy a firmy a návrhy produktů, ale je obecně použitelný nejen na návrh nových hmotných věcí, ale i služeb a obecně všeho, co zákazník požaduje. Vhodný pro rychlé hledání inovativních řešení.

U Design Thinkingu je základem orientace na zákazníka a porozumění jeho potřeb. Nehledáme řešení pro sebe, či jak to vidíme my, ale pro zákazníka. Dalším prvkem je iterativní způsob práce, nejedná se tedy o lineární proces. Definice frameworku se občas nepatrně liší, ale obecně by měla obsahovat v nějaké podobě následující kroky:

  • Empathise – vcítění se do zákazníka a porozumění jeho potřeba. Bez porozumění toho, co zákazník chce, nemá smysl pokračovat.
  • Define – když víme, co zákazník chce, měli bychom si problém, který chceme řešit, definovat. Takže popsání problému.
  • Ideate – hledáme řešení, vlastní „myslící fáze“. Snažíme se najít desítky řešení, je snaha řešení hledat i v iracionální zóně či “out-of-the-box” (např. pohledem dítěte) a snažíme se brainstormovat a najít co nejvíc možností.
  • Prototype – vyberme několik (doporučuje se do tří) nejsilnějších myšlenek z předchozí fáze a udělejte prototyp.
  • Test – otestujte prototyp na zákaznících. Ověřte si výsledek své práce.

Jak již bylo zmíněné, proces je iterativní. Z libovolné fáze se můžete vrátit, pokud se ukáže, že nerozumíte potřebám zákazníka. Nejviditelnější je to po testování, ale pokud se ukáže ve fázi Define, že definujete jiný problém, než jste načetli ve fázi Empathise, vraťte se i zde. Fáze se mohou také prolínat.

Implementace Design Thinkingu ale nemusí skončit jen u návrhu nových produktů, pokud se aplikuje dovnitř organizace, může pomoci nastartovat organizační změnu a změnu firemní kultury. Cílem je kolaborativní forma spolupráce a orientace na zákazníka. Můžeme pak hovořit o design-thinking orientované společnosti. A pár příkladů společností, které Design Thinking používají: Nike, Apple, IBM, GE, Samsung.

Takže zpět k úvodní otázce. Co má společného Agile a Design Thinking? Řekla bych že mindset a filosofii. Design Thinking je totiž Agilní metoda. Takže nepřináší nic převratně nového, o čem bychom v Agilní komunitě nevěděli. To ale neznamená, že by se na některé typy problémů nehodil, ba právě naopak. Zařadila bych ho do kategorie šikovných nástrojů jako je Lean Startup, Impact Mapping a podobně.

 

Agilní Leadership bude silné téma nejbližších let

Agilní přístup zažívá v posledních letech boom, v USA a západní Evropě je to už dlouhodobý trend, u nás je situace pomalejší a tento boom k nám přichází se zpožděním. S tím, jak se Agilní metody dostali do mainstreamu, objevují se nové výzvy. Pro další level adopce Agilních metod, je třeba i změna leadershipu a mindsetu na management úrovni. Ale to je aplikovatelné na jakoukoli výraznější změnu. Pokud se totiž zaměříme pouze na dobré zvládnutí procesu, a na konkrétní praktiky, moc daleko se ze změnou kultury a mindsetu nedostaneme. Praktiky a procesy jsou dobrým začátkem, změna přístupu je to, co změnu úspěšně dokončí a udělá udržitelnou dlouhodobě.

Primárním fokusem při nasazení Scrumu a Agilu je zaměření se na týmy, čehož výsledkem je že tyto týmy fungují sami o sobě dobře a ve svém lokálním prostoru jsou funkční a efektivní. Mají energii a nadšení. Dodávají funkční produkt po malých kouskách a mají z toho radost. Bohužel se jim ale moc nedaří dosáhnout větší efektivity v rámci celé firmy a často jsou to de facto takové osamocené ostrůvky uvnitř firmy, které věci dělají jinak a zajímavě, ale firma selhává ve své schopnosti si byť jen představit jak takovou změnu aplikovat na organizační úrovni. Možná si myslíte, že vás se to netýká. Ale pokud jste na vyšší managerské pozici, podívejte se, nakolik jsou týmy zapojené do fungování celé firmy nebo nakolik jsou uzavřené v rámci své dílčí činnosti. Zaměřte se na to, jak vám rostou z týmu leadeři a jak se seniorní zaměstnanci posouvají v rámci firmy, přicházejí s inovativními nápady a přebírají zodpovědnost.

Tato situace popisuje aktuálně asi největší výzvu, o které se v poslední době mluví. Není to nic převratného, je na čase upravit fokus a ze zaměření na procesy a fungování týmů ale zahrnout mezi zásadní priority i změnu leadershipu. Když to neuděláte firma se rozděluje na dvě části které se sobě více a více vzdalují. Jedna, která staví na hodnotách transparentní komunikace, otevřenosti, důvěry a selforganized týmů, a druhá která stále věří v hierarchii, fixní procesy a individuální zodpovědnost. Čím více se týmy mindsetem vzdalují managementu a zbytku firmy, tím méně akceschopná je firma jako celek. Manageři tento rozdíl vnímají a roste u nich obava, že se v dlouhodobém horizontu stanou méně efektivními leadery, jejichž schopnost řídit Agilní organizaci bude velice nízká.

Agile Leadership

Pro dosažení maximálního impaktu Agilní transformace je potřeba se od začátku věnovat vychovávání leaderů, kteří pomohou firmě růst, dělat rychlá efektivní rozhodnutí a udržovat si konkurenční náskok před ostatními. Moderní Agilní leadership již nestaví na modelu „leader-follower“, tj. jeden rozhoduje a druhý vykonává úkoly. V dnešní době, kdy většina zaměstnanců spadá do kategorie creative-workers, a firmy hledají inovace a kreativní nápady, jak zůstat konkurenceschopní je výrazně efektivnější model „leader-leader“ kde hlavním cílem leaderů je pomoct ostatním stát se úspěšnými leadery. Je to jediná cesta jak dostat z Agilní transformace maximum pro organizaci jako celek.

Jestli vás to zaujalo, přijďte se podívat na můj Certified Agile Leadership kurz, který pravidelně pořádám na různých místech po světě, ale i několikrát do roka v Praze.

 

Podpořte svého ScrumMastera – kupte mu Vánoční dárek

Začíná čas adventní a blíží se pomalu Vánoce a ze všech možných zdrojů se můžeme dozvědět, jaké dárky pořídit manželovi/manželce, příteli/přítelkyni, rodičům, prarodičům, dětem. Ale na ScrumMastery jako by se zapomnělo, mi tedy přijde. Nikde jsem neviděla tipy na dárky pro ScrumMastery a tak jsem se to rozhodla napravit 🙂 Tak to berte jako oddychový předvánoční blog post s trochou reklamy, která se třeba může někomu hodit.

The Great ScrumMaster: #ScrumMasterWayZákladem dobré práce jsou znalosti a zkušenosti. A jedním z možných zdrojů jsou knihy. Doporučím svoji knihu The Great ScrumMaster: #ScrumMasterWay, protože si myslím, že se fakt povedla a hlavně mám na ni dobré feedbacky. Hlavně tím, jak je praktická a jde k jádru věci. Pokud někdo v Agilu tápe a chce širší rozhled, tak v češtině má prvotina Agilní metody řízení projektů je stále uceleným zdrojem informací. Pokud nevadí angličtina, určitě za zmínku stojí Essential Scrum od Kennetha Rubina. Pokud se chcete posunout dál, tak doporučuji Coaching Agile Teams od Lissy Adkins, která je skvělá koučka. Kniha trochu hutnější, ale už se nejedná o basic úroveň. A pokud se chce někdo posunout do multitýmového prostředí, tak kniha o LeSSu Large-Scale Scrum: More with LeSS je ‘must’ – obsáhla, dlouhá, informačně výživná. A Craig s Basem jsou prostě skvělí Scrum a LeSS traineři, od nich je radost se učit.

Pokud vás čtení nebaví a máte radši informace získané rychleji i s praktickou ukázkou, přijďte na školení. Pro ScrumMastery je určitě základem CSM – Certified ScrumMaster, kde se dozvíte jak se v roli ScrumMastera posunout dál a navíc získáte certifikaci, které má fakt hodnotu. Pokud CSM už máte či vám přijde, že to je moc basic (ale to moje fakt není) tak přijďte na Certified LeSS Practitoner školení, kde se ve 3 dnech dozvíte jak na scaling, produkty atd. Super advanced školení. A pokud chcete mít náskok a z role ScrumMastera se posouváte dál a potřebujete se na organizaci dívat více z managerského pohledu, tak CAL1 – Certified Agile Leadership bude přesně pro vás. Pokud by vás něco zaujalo, termíny najdete zde.

Inspirativní může být i návštěva konference, kterých je po světě hodně. Za zmínku určitě stojí Global Scrum Gathering, který bude v Londýně na podzim 2018, což je kousek, a pak samozřejmě moje nejoblíbenější Agile Prague 2018 (10.-11. září 2018), která je ještě blíž 🙂 .

Tolik mých pár Vánočních tipů z našeho nejbližšího okolí.

Prostory Agilní firmy

Nedávno jsme pořádali Agilní opencafé v Avastu. Důvodů bylo hned několik. Hledali jsme nové místo na naše setkání, protože Al Cafetero má už napořád zavřeno (děkujeme, chodili jsme tam moc rádi). Ale hlavně, Avast má budovu, která stále ještě není v Čechách obvyklá, a tak jsme chtěli ukázat Agilní komunitě, jak by mohly prostory Agilní firmy vypadat. Co je klíčovým prvkem?

Prostor a otevřenost

Avast tohle překvapivě zvládnul i přes velký růst zaměstnanců. Určitě má budova někde limit, ale ten je stále daleko a pořád se tam pohodlně vejdou. Když si vzpomenu na svůj první openspace v Americe, kde to byl pravý opak takového prostoru… čtverec 2x2m bez dveří a stropu s hnědožlutými vysokými stěnami, okna v nedohlednu. Nebo i svou nejlepší samostatnou kancelář v centru města, kde jsem v ní poslední roky téměř nebyla abych mohla mluvit s lidmi. Tenhle openspace s přehledem vyhrává. Možná bych to spíš nazvala collaborative space, kde týmy mají svůj prostor kde můžou spolupracovat.

Jídelna, co není jen o jídle

Když se v Čechách řekne jídelna, je to téměř vždy gurmánská sebevražda. Tahle je podle všeho vyjímkou. A navíc je plně hrazená. Asi jsou majitelé mlsní. Zajímavé je, že se otevírá už na snídaně, abyste mohli začít den dobrým jídlem. Je to príma místo kde se lidé setkávají a mluví spolu. Je to lepší než formální meeting room. Ostatně prostorů, kde si můžete dát kafe, pití a jídlo je v každém patře dostatek. Zajímavé je, že cafeteria zavírá už v pět večer. Asi aby tam zaměstnanci nepřespávali a šli si přeci jen domů odpočinout.

Kreativita designu

Zajímavé je, že různé části pater jsou jiné. Korek, sklo, kov. Stejný trend je v zasedačkách, které mají různé barvy, tvar, velikost. Všude po stěnách jsou různé druhy tabulí, kde se dá psát, kreslit, brainstormovat. Zajímavé jsou různé speciální sedačky, které v podstatě kdekoli je dáte v prostoru zvukově uzavřou diskutující dovnitř a isolují je od hluku okolí, a okolí od hluku diskutujících. Jako obvykle, v detailu je síla. Takže ty původní, drahé fungují dobře, a ty nově dokoupené, levnější ne až tak docela. Ale asi je to i tak lepší než nic. Standardem jsou různé telefonní budky, kterých v takovém moderním collaborativním prostoru musí být dostatek.

Relax

Relax není jen dobré jídlo, světlo z oken a prostor kolem sebe. Hlavní je hravost. Odpočinek přináší kvalitu, a tak si cestou můžete zahrát golf (opravdu v budově najdete 18 jamek), projet se na koloběžce, aby to k jiným týmům nebylo daleko, anebo zajít do odpočinkové zóny. Co tam najdete? Knihovnu, kulečník, videohry, golf simulátor, knihovnu, hrací nástroje…. Prostě zábava musí být. Vzpomínám si jaký rozruch a následný zákaz vzbudil kdysi dávno náš nápad z jedné zasedačky udělat místnost s fotbálkem. To bylo strachu že by se lidi místo práce zašívali v bývalé zasedačce a celý den hráli fotbálek. Absurdní? No to jistě ale naši vlastníci byli velmi konzervativní a Agilní firmu měli vlastně omylem. Nevšimli si včas že jim vzniká a tahle drobnost na ně prostě bylo moc silná káva tak nám ji zakázali.

Visualizace strategických ukazatelů

Další zajímavostí bylo, jak přistupují ke klíčovým parametrům. To, na čem záleží, musí být vidět.  Všichni musí vidět, co se ve firmě děje –  a to nejen na stěnách, ale i online a ve velkém.

Není to jen Avast…

A pro record dodávám, že to není jen Avast. Skvěle navržené měli třeba nové zasedačky v hlavní budově ČSOB, kde prostor a komunikaci mezi lidmi významně utvářel široký vstup s eskalátory zakončený kavárnou, křesílky, a v neposlední řadě loukou na střeše. Podobný koncept většího prostoru uzpůsobeného spolupráci měla třeba ERSTE ve Vídni. V neposlední řadě Etnereta šla tak daleko že ve workshopech zapojila zaměstnance do návrhů nábytku a celkového designu a koncepce prostoru. Najdete spoustu kusů nábytku, která je variabilní a tvoří stěnu, skříň, tabuli nebo gauč, podle toho, co zrovna potřebujete. Takže nemusíte zrovna do Googlu, když chcete vidět pěkné prostory. I v Čechách jich je dost.